Publications



Boeken

2016 ‘Een Bloem Lezing’ ontwerp Matt van Doorn, uitgave Gottmer
2009 ‘Monografie Floor de Bruyn Kops, ontwerp Roosje Klap, tekst Charlotte Wiethoff, uitgave Eikhorst Media
inclusief zeefdrukje; bestellen bij art@floordebruynkops.nl
2005 ‘Verbeelding en dynamiek’, Sonja Overbeeke
2004 ‘Floor de Bruyn Kops’ door Erik Clignet,  Shed productions,  CD-rom
2000 ‘Staphorst verbeeld, toen en nu’  door Roel H. Smit, Waanders uitgeverij
2000 ‘Charivari’ door Vera Von Kraft,  uitgave Charivari
1998 ‘Floor de Bruyn Kops’, Sonja Overbeeke
1998 ‘Leve de koningin’ door Frans van der Beek,  Bookmakers uitgeverij
1998 ‘Koe en Kunst’ door Frans van der Beek,  Bookmakers uitgeverij

tijdschriften, kranten

2016 ‘Bloem Lezing op Beeckestijn’ Nieuwsblad IJmuiden, Santpoort & Velserbroek, Mirjam Lennon
2016 ‘Interview’, RTV Seaport, Netty Struys en Margreet Schaafsma
2015 ‘Contrasten’, Radio Haarlem
2015 ‘Schilderen is Passie en Geluk’, Bulletin Rechtbank Maastricht, Marlies Kramer
2015 ‘Kunstlijn 2015 met veel gedaantes’, Haarlems Dagblad, Nuel Gieles
2013 ‘Vorm, Structuur & Kleur’, Bulletin Antoni van Leeuwenhoek
2012 ‘Elk schilderij is een avontuur’, Bijlage Haarlems Dagblad, Ingeborg Baumann
2012 ‘Advocatuur en Rechtspraak’,  Mr. magazine voor juristen
2012 ‘Het gerecht’, Algemeen Dagblad, Barbara de Jong en Anton Slotboom
2012 ‘Fiore voor het laatst Áchter de Zuilen, Bloemendaal Weekblad, Louise Leupen
2012 ‘Koetshuis als Kunsthuis op de kaart gezet’, bloemendaal Weekblad, Louise Leupen
2012 ‘Op het kopje en op borden’, Bloemendaal Weekblad, Louise Leupen
2011 ‘Kunst Kring Bloemendaal toont vooral mooi werk op jaarlijkse expositie’, Haarlems Dagblad, Nuel Gieles
2010 ‘Iedere keer weer anders’, het Weekblad, Michiel Rehwinkel
2009 ‘Kunst, kunst en nog eens kunst’, Bloemendaal Weekblad,  Christa Warmerdam
2009 ‘Kunst gedijt in Bloemendaal’, Haarlems Dagblad, Wilma Klaver
2008 ‘Kunst als tegenhanger van de bekende Albert Heijn hamster, Bloemendaal  weekblad, C. Warmerdam
2008  ‘Meester voor meesters, zeefdrukken, Mr. magazine voor juristen
2007 ‘Kunst proeven in hartje Bloemendaal’’, Bloemendaal weekblad, Carin van Riessen, interview
2007 ‘De keuze van Rinske Kruisinga’, K.I.P., magazine beeldende kunst en vormgeving  Noord-Holland
2006 ‘Schilderen is ontdekken’  Floor de Bruyn Kops, Atelier
2005 ‘Ik probeer de ziel te vangen’  Bernadette Booy, Atelier, interview
2005 ‘De rechtbank bij Bos Fine Art’ Courant Lelystad, verslag
2004 ‘Dutch artist Floor de Bruyn Kops’ by Roy Summers, kunstredactie Scottish Field
2004 ‘Exhibition goes Dutch’ by Sean Bell, The Scotsman
2004 ‘Stilleven met gerechtsdienaar’ kunstredactie De Gelderlander, interview
2004 ‘Fraaie en kleurige composities’ Hanneke Oberink, Hoog & Laag, verslag
2004 ‘Aarde, lucht en water’, Courant Lelystad, verslag
2003 ‘Veelbewogen wereld achter de toga’s’, Jeroen Hendriks, Haarlems Dagblad, interview
2003 ‘De rechtbank bezoekt galerie Van Waning’, Overschiese Krant
2003 ‘Heden en verleden’ Twentse Courant
2003 ‘Tentoonstelling Floor de Bruyn Kops en Betsy Nijs’, Hof van Twente
2003 ‘Çontra Factum non valet ratio’, kunstredactie De Ster, interview
2002 ‘Tulpen en titanium’, Nel Casimiri, Amigoe Curacao, interview
2001 ‘Expositie lyriek van de natuur’, Het witte weekblad
2000 ‘Door citroenen en vissen heen’ ,Edith Deutman, Tableau, interview’
2000 ‘Staphorst verbeeld’, Tableau
1999 ‘Alleen al voor het unieke plafond’ Willem Brinkman, Nieuwsblad van het Noorden
1999 ‘Zoektocht naar licht, vorm en kleur’ Yvonne Langenberg, Vernissage2009 ‘Monografie Floor de Bruyn Kops,  Charlotte Wiethoff, uitgave Eikhorst Media
2005 ‘Verbeelding en dynamiek’, Sonja Overbeeke
2004 ‘Floor de Bruyn Kops’  Erik Clignet,  Shed productions,  CD-rom
2000 ‘Staphorst verbeeld, toen en nu’,  Roel H. Smit, Waanders uitgeverij
2000 ‘Charivari’ Vera Von Kraft,  uitgave Charivari
1998 ‘Floor de Bruyn Kops’, Sonja Overbeeke
1998 ‘Leve de koningin’ Frans van der Beek,  Bookmakers uitgeverij
1998 ‘Koe en Kunst’ Frans van der Beek,  Bookmakers uitgeverij

2012 ‘Elk schilderij is een avontuur’, Bijlage Haarlems Dagblad, Ingeborg Baumann
2012 ‘Advocatuur en Rechtspraak’,  Mr. magazine voor juristen
2012 ‘Fiore voor het laatst Áchter de Zuilen, Bloemendaal Weekblad, Louise Leupen
2012 ‘Koetshuis als Kunsthuis op de kaart gezet’, bloemendaal Weekblad, Louise Leupen
2012 ‘Op het kopje en op borden’, Bloemendaal Weekblad, Louise Leupen
2011 ‘Kunst Kring Bloemendaal toont vooral mooi werk op jaarlijkse expositie’, Haarlems Dagblad, Nuel Gieles
2010 ‘Iedere keer weer anders’, het Weekblad, Michiel Rehwinkel
2009 ‘Kunst, kunst en nog eens kunst’, Bloemendaal Weekblad,  Christa Warmerdam
2009 ‘Kunst gedijt in Bloemendaal’, Haarlems Dagblad, Wilma Klaver
2008 ‘Kunst als tegenhanger van de bekende Albert Heijn hamster, Bloemendaal  weekblad, C. Warmerdam
2008  ‘Meester voor meesters, zeefdrukken, Mr. magazine voor juristen
2007 ‘Kunst proeven in hartje Bloemendaal’’, Bloemendaal weekblad, Carin van Riessen, interview
2007 ‘De keuze van Rinske Kruisinga’, K.I.P., magazine beeldende kunst en vormgeving  Noord-Holland
2006 ‘Schilderen is ontdekken’  Floor de Bruyn Kops, Atelier
2005 ‘Ik probeer de ziel te vangen’  Bernadette Booy, Atelier, interview
2005 ‘De rechtbank bij Bos Fine Art’ Courant Lelystad, verslag
2004 ‘Dutch artist Floor de Bruyn Kops’ by Roy Summers, kunstredactie Scottish Field
2004 ‘Exhibition goes Dutch’ by Sean Bell, The Scotsman
2004 ‘Stilleven met gerechtsdienaar’ kunstredactie De Gelderlander, interview
2004 ‘Fraaie en kleurige composities’ Hanneke Oberink, Hoog & Laag, verslag
2004 ‘Aarde, lucht en water’, Courant Lelystad, verslag
2003 ‘Veelbewogen wereld achter de toga’s’, Jeroen Hendriks, Haarlems Dagblad, interview
2003 ‘De rechtbank bezoekt galerie Van Waning’, Overschiese Krant
2003 ‘Heden en verleden’ Twentse Courant
2003 ‘Tentoonstelling Floor de Bruyn Kops en Betsy Nijs’, Hof van Twente
2003 ‘Çontra Factum non valet ratio’, kunstredactie De Ster, interview
2002 ‘Tulpen en titanium’, Nel Casimiri, Amigoe Curacao, interview
2001 ‘Expositie lyriek van de natuur’, Het witte weekblad
2000 ‘Door citroenen en vissen heen’ ,Edith Deutman, Tableau, interview’
2000 ‘Staphorst verbeeld’, Tableau
1999 ‘Alleen al voor het unieke plafond’ Willem Brinkman, Nieuwsblad van het Noorden
1999 ‘Zoektocht naar licht, vorm en kleur’ Yvonne Langenberg, Vernissage

Monography Floor de Bruyn Kops

It is all about connections
Part of the text of Charlotte Wiethoff, art historian

‘The studio and her work are one.  Here is a painter who likes what the visual reality and the art of painting has to offer. She records it in a playful and skilful manner balancing between figuration and abstraction in bright colours.
She is an artist in heart and soul, her work solidly based on shape and colour inspired by Picasso, Braque and last but not least Matisse.

Her work is inviting and accessible and appears to have been painted with great ease. However, based on an endless amount of sketching on paper and on small canvases. The subjects seem to speak for themselves: a landscape, a nude, a still life, a judge, a musician, subjects from every day reality. These are the great themes of traditional painting: landscape, portrait, nude, still life.
Careful observation shows that Floor de Bruyn Kops’ work is not only about the subject. It involves her artistic interpretation of these subjects: it is about painting itself. It is the essence of the painter’s journey of discovery.

Floor works in series. This gives her the opportunity to explore a subject in great detail, to experiment and to vary.
In the last series she merges the different themes and paintings of the last ten years with her recent work. Old and new work combined and united in a diptych, triptych and more will create a new shape and new content.

Not the result is essential, but the process: the experiment, taking new turns or often abandoning or continuing them is important. Floor de Bruyn Kops is open to what presents itself and pushes through to the essence of  painting. Isn’t it surprising when we look back, that the themes of the past fourteen years are even more closely interwoven than they appeared to be at first glance? This is also true for the artistic affinity between early and newer work. Colour, shape, structure and rhythm together with the brush stroke come up in all her paintings, but the manner in which they are used and the position they have in series and other work varies continually. This search unrolling in such a playful, unrestrained way creates the pleasure and gracefulness emanating  from the work of Floor de Bruyn Kops.”

Staphorst verbeeld toen en nu

From a text of Roel H. Smit-Muller, art critic

‘Floor de Bruyn Kops does not care about the perspective of lines, her landscape is a building of colour and shape. The reality must be filled in by the spectator himself. Associations with Staphorst are strongly directed at the colour gamma.  The keywords function here as guideline: strict, sober, simplicity, tradition and earth-like.

The abstraction in her work is organic and provides it with an emotional load. Rationality in form of mathematical lines and shapes is absent. A comparison with the American artist Helen Frankthaler (1928) imposes itself. The art historic H.W. Janson writes in his standard work ‘History of Art’ on Frankthaler:  ‘… biomorphic shapes that are the basis of the early action painting, pushes back the workmanship of Gorky and the Kooning, in favour of a more lyric and decorative, but not less impressive style…. the shape may mean something to the artist, such as als is being suggested by the title, but can give the spectator a completely other idea’.

The Supreme Court

From the text of W.G. Heesakkers:

‘Painting is passion and happiness, letting go, searching for something that perhaps will never be caught completely, it is like a ribbon that unrolls further and further, always in a different manner. This motto of Floor de Bruyn Kops about the creative process also fits the making of drafts for pleadings and judgments. The ribbon unrolls, now to this, then the other side. It is the art to live after own imposed laws: the making of something that did not exist before and that possesses a typical style, work in wich surprising own laws can be regognised.’

Haarlems Dagblad 2012

Each painting is an adventure

Ars ipsa loquitur

From a text of Frits Korthals Altes:

‘The robe has as its function to provide a equal appearance as much as possible and therewith to hide the outward differences, which could point at subjectivity. The great and world famous example of a painter, drawer and lithographist of the ‘gens de justice’ is Honoré Daumier. His drawings and lithographs concern features, gestures and nuances. Just because of the very identity of the robes,  these details attract the attention. And this is also the case with the work of Floor de Bruyn Kops, but differently. Often she leaves out faces. She is concerned with postures, gestures, nuances. Also the environment is of importance: the books and the water-cans, the making of notes, the listening, the oral pleadings, the waiting in the corridor and the deliberations with the clients. The courts of Haarlem and Amsterdam were her model.’